De opkomst van de waterfles

Waterfleswinkel - WaterflesDe verkoop van mineraalwater in plastic flessen en makkelijk hanteerbare kleinere flesjes is een praktijk die al decennialang bestaat. Alles wat te maken heeft met water en plastic, heeft echter ook onmiddellijk te maken met het milieu. Een jaar of tien geleden was het helemaal hip om een flesje water over met je mee te nemen en het opnieuw te vullen. Vaak had dit te maken met de nieuwe gezondheidstrend: drink minstens twee liter water op een dag! Om te meten of je wel echt aan die twee liter kwam, namen mensen plastic halve-literflesjes water mee naar school, de universiteit of het werk om die in totaal vier keer op een dag te vullen en leeg te drinken. Niet iedereen recyclede zijn of haar waterfles echter op die manier; er waren ook een hoop mensen die steeds opnieuw een flesje water kochten omdat ze hergebruik van een waterfles onhygiënisch achtten of neerkeken op kraanwater. Deze trend in water drinken waar je ook bent, gecombineerd met een onverklaarbare voorkeur voor mineraalwater in plaats van kraanwater, heeft in het afgelopen decennium gezorgd voor een enorme toename in de verkoop van gebotteld mineraalwater. Al gauw gingen er echter ook stemmen op die wezen op het gevaar van al dat extra geproduceerde, verkochte en weggegooide plastic op het milieu. Er ontstond een dilemma voor mensen die zowel bewust met hun lichaam en dieet, als bewust en verantwoord met de natuur om wilden gaan: hoe kon je genoeg water drinken zonder het milieu te belasten? Waar een consumentendilemma is, is natuurlijk ook altijd een gat in de markt. Aldus werd het imago van de persoonlijke, draagbare waterfles opgepoetst en opnieuw op de markt geïntroduceerd. De waterfles werd een hip accessoire voor hippe, bewuste en verantwoorde consumenten.

De veelzijdigheid van de waterfles

In eerste instantie klinkt het misschien vrij recht-toe-recht-aan: een waterfles is een fles waar je water in kan doen. Wat is daar zo innovatief of bijzonder aan? Zoals bijna altijd zit de aantrekkingskrach van de waterfles niet zozeer in zijn directe functie, maar in het idee en het ontwerp. Het idee achter een eigen waterfles is toch vooral: ik ben milieubewust en geen slaaf van de industrie die probeert iedereen zo veel mogelijk gebotteld water en frisdrank te laten kopen. Ten eerste straalt het hebben van een eigen waterfles dus uit dat je een bewuste consument bent. Ten tweede functioneert een waterfles heel eenvoudig als een persoonlijk accessoire dankzij de vele kleurrijke, elegante en innovatieve ontwerpen die er tegenwoordig op de markt zijn: roestvrijstalen legerflessen, flessen met draaidoppen, flessen met tuutjes, flessen met ingebouwde waterfilters, makkelijk af te wassen flessen en thermosflessen – naast koelwater met een citroentje ook uitermate geschikt voor lekker warme thee en koffie. De persoonlijke waterfles heeft de markt veroverd met zijn diversiteit aan ontwerpen. Er is voor ieder wat wils. Eén van de meest innovatieve ontwerpen komt bijvoorbeeld van Dopper, een Nederlands merk waterfles dat tevens verbonden is aan een stichting die zich inzet voor toegang tot schoon water in derdewereldlanden. De fles zelf bestaat uit drie los te schroeven delen, waardoor hij heel makkelijk af te wassen is en je ‘m zowel als fles, als karafje met bijbehorende beker kunt gebruiken. Wie een Dopper koopt, schaft dus niet alleen een hippe, innovatieve en kleurrijke waterfles aan voor zichzelf, maar steunt daarnaast ook een goed doel. Over veelzijdigheid gesproken!

Idealistisch consumentisme

De waterfles is een eenvoudig voorbeeld van een typisch éénentwintigste-eeuwse manier van consumeren. Velen zijn zich bewust van het effect dan hun gedrag als consument heeft op de wereld om hen heen. Biologische producten, lokale producten, producten met keurmerken en garanties van herkomst zijn nog altijd in opkomst. De persoonlijke, duurzame waterfles past naadloos in dit plaatje. In het bezit zijn van een duurzaam waterflesje is bijna zoiets als een statussymbool: je laat zien wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat jouw persoonlijke smaak is in accessoires en stijl. Want ook daar zijn waterflesjes tegenwoordig uitermate geschikt voor. Er is zo’n breed aanbod in zo veel verschillende kleuren, stijlen, materialen, vormen, formaten en merken, dat je een eigen waterfles moeiteloos ook als modeaccessoire kunt gebruiken. Zo is een eigen waterflesje dus heel duidelijk een consumentenproduct en staat het in het hart van een zekere consumptiecultuur. Maar tegelijkertijd duidt het ook op een bewustzijn omtrent deze consumptiecultuur en de gevolgen die het drinken van water en het gebruik van plastic hebben op de natuur, alsmede – dankzij de vele initiatieven, stichtingen en goede doelen van waterflesmerken – het besef dat schoon drinkwater uit de kraan lang niet voor iedereen is weggelegd. Bewust consumeren is niet zomaar een trend, maar een heuse duurzame ontwikkeling, die heeft geleid tot bewuste(re) en meer verantwoorde productieprocessen. De merken en bedrijven die (nog) niet meedoen, lopen hopeloos achter. Net als de consumenten! Als je zelf nog geen waterfles hebt, wordt het hoog tijd er één aan te schaffen! Er zijn fysieke winkels waar waterflessen worden verkocht, maar het is vaak een stuk handiger om via een webwinkel te bestellen. Kijk bijvoorbeeld een keer op www.waterfleswinkel.nl. Daar hebben ze een zeer ruim aanbod van waterflessen in allerlei materialen, kleuren en prijsklassen. De Dopper wordt er ook verkocht! Het bestellen en betalen gaat supermakkelijk en je hebt je fles de volgende dag al in huis. Waterflessen werken ook uitstekend als relatiegeschenk. Dus wees hip, en koop een waterfles!

Meer van Waterfleswinkel.nl

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn