De oorzaken van ziekteverzuim in de horeca

Als u werkzaam bent in een café of restaurant, dan weet u waarschijnlijk als geen ander hoe vervelend het is wanneer er onverwachts personeel uitvalt wegens ziekte. In deze sector is een goede bemanning voor uw bedrijf namelijk cruciaal. Ziekteverzuim in de horeca heeft als gevolg dat er te weinig personeel aanwezig is om alle gasten goed van dienst te kunnen zijn. Dit is dan ook erg vervelend, aangezien dit het aller belangrijkste is voor een goed lopend bedrijf. Wanneer gasten te lang moeten wachten op hun drankje of hun eten zal dit snel leiden tot ontevredenheid. Dit kan weer als gevolg hebben dat het aantal klanten terugloopt. Als mensen slechte ervaringen hebben met een plek dat zal dit hun uiteraard niet motiveren om nog eens terug te komen. Het is dus belangrijk om ziekteverzuim in de horeca aan te pakken. Om dit verschijnsel goed aan te kunnen pakken, moet men op de hoogte zijn van de oorzaak van het verzuim. Ziekteverzuim in de horeca heeft eigenlijk nooit iets te maken met langdurige ziekte. Dit komt doordat de gemiddelde leeftijd van de werknemers in vergelijking met andere beroepsgroepen erg laag ligt. Horecapersoneel is over het algemeen jong en fysiek in goede staat. De oorzaak van ziekteverzuim in de horeca ligt dus op andere vlakken. Hierbij kunt u denken aan onder andere:

  • snijwonden
  • brandwonden
  • rug- en nekklachten
  • depressie
  • burn-out

Zoals u ziet zijn de laatste twee oorzaken van ziekteverzuim in de horeca niet lichamelijk. Dit maakt het des te lastiger, omdat dit kan leiden tot langdurig arbeidsverzuim. Overigens kunnen deze klachten direct gerelateerd zijn aan het werk. Werken bij een restaurant kan soms veel van de medewerkers vergen. Vooral de koks maken lange werkdagen en staan onder een constante tijdsdruk. Bovendien is er in de keuken zo goed als geen ruimte voor fouten, waardoor de druk nog hoger wordt. Wanneer het personeel constant en veel aan dit soort stressvolle omstandigheden wordt blootgesteld, kunnen ze een burn-out krijgen met ziekteverzuim in de horeca als gevolg.

Ziekteverzuim in de horeca beperken

Ziekteverzuim in de horeca is voor iedereen vervelend. Niet alleen voor de bedrijfsleider maar ook voor de rest van de werknemers omdat hun werklast hierdoor toeneemt. Bovendien loopt een bedrijf het risico dat het om deze reden een slechte naam krijgt, wat funest is voor de inkomsten en de gezondheid van het bedrijf. Het is dus erg belangrijk om ziekteverzuim in de horeca te beperken. Dit kan het beste gedaan worden door ziekteverzuim in de horeca te voorkomen, wat betekend dat er gezorgd moet worden voor een veilige werkomgeving. Ook als het gaat om ziekteverzuim in de horeca is voorkomen uiteraard beter dan genezen. Als de werkomgeving op de juiste manier is ingericht en gevaarlijke apparaten enkel door goed opgeleide mensen worden gebruikt, kunnen een hoop ongelukken op de werkvloer worden voorkomen. Door preventieve maatregelen voorkomt u dat medewerkers onverhoopt brandwonden of snijwonden oplopen. Een goede instructie over de werkzaamheden is hierbij dus erg belangrijk. Veel mensen weten niet dat horecawerk fysiek er zwaar kan zijn. Regelmatig moeten er zware dingen getild en gedragen worden. Hierdoor kunnen werknemers rug- en nekklachten oplopen. Door mensen preventief aan te leren hoe ze dit soort werkzaamheden het beste aan kunnen pakken kunnen klachten van deze aard niet zelden worden voorkomen. Mentale klachten kunnen echter lastiger te bestrijden zijn. Wel is het belangrijk om in de gaten te houden dat het personeel niet in al te hoge mate lijdt onder stress. Dit kan namelijk tot langdurig ziekteverzuim in de horeca leiden. Wanneer een bepaalde werknemer erg vaak werkt en lange dagen maakt, kunt u deze mensen het beste extra in de gaten houden. Sommige mensen zijn van zichzelf erg stressbestendig, maar anderen kunnen dit allicht minder goed volhouden. De hoeveelheid ervaring met het werk speelt hierin een rol maar ook persoonlijke kenmerken die in eerste instantie niet gelijk aan het licht komen. Het is dus goed om altijd waakzaam te blijven.

Snel weer aan de slag dankzij de verzuim manager van Prokx Payroll Professionals

Mocht u toch te maken krijgen met ziekteverzuim in de horeca, dan is het wellicht een goed idee om een verzuim manager in te schakelen. Deze biedt voor zowel de horecaondernemer als de zieke werknemer een uitkomst. De verzuim manager houdt het ziekteproces in kaart en houdt de betrokkenen op de hoogte van de ontwikkelingen. Een verzuim manager is niet alleen erg handig bij langdurige ziekte, maar kan ook van pas komen bij een griepje. Een verzuim manager stimuleert zieke werknemers om snel de draad weer op te pakken. Zo komen beide partijen weer op een gezonde manier uit het ziekteproces. Daarnaast biedt de verzuim manager ook de nodige zorg en nazorg voor de zieke medewerker. Prokx Payroll Professionals is dé payroll-autoriteit voor horecaondernemers en horecawerknemers en kan u goed helpen bij ziekteverzuim in de horeca. Bij Prokx Payroll Professionals vindt u professionele en ervaren verzuim managers die als prioriteit hebben om het bedrijf gezond te houden. Zo hoeft ziekteverzuim in de horeca geen grote belemmering te zijn voor uw bedrijfsvoering. Wilt u meer weten over hoe u het beste kunt omgaan met ziekteverzuim in de horeca, kijk dan voor meer informatie gerust verder online. Ook kunt u, mocht u nog vragen hebben, altijd e-mailen, faxen of telefonisch contact opnemen met Prokx Payroll Professionals. Prokx Payroll Professionals is bereikbaar op werkdagen van 08.30 uur tot 17.00 uur.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn